Onlangs was ik op citytrip in London. Een goede gelegenheid om de grootste saxofoonwinkel van Europa binnen te stappen en even de sfeer op te snuiven en mijn ogen en oren de kost te geven. Sax.co.uk opende 3 maanden geleden een nieuwe saxofoonshop in Stamford Street, in het centrum van Londen. Ondergetekende ging er voor u op prospectie.

Vorige zomer was het nog een bouwwerf, daar in Stamford Street in Londen. Maar de nieuwe winkel van Sax.co.uk ging drie maanden geleden open in een nagelnieuw gebouw. Ik besloot de winkel een bezoekje te brengen.

Wat van buiten opvalt is het mooie neonlicht met het logo van de winkel:

Wat opvalt als je de winkel binnen stapt is het enorme aantal opgestelde saxofoons: 2 lange rijen altsaxofoons, 2 hoog, 2 lange rijen tenorsaxofoons, 2 hoog, een muur vol soprano saxofoons, 2 hoog, ook een aantal gebogen soprano’s. Het doet je denken aan een Saturn-winkel, maar dan enkel voor saxofoons.

Mooi opgesteld, prijskaartje en beschrijving erbij, klaar om even uit te proberen in de geluidsdichte speelkamertjes in het andere gedeelte van de winkel, ik telde er zeker een drietal. En ja, je kan er ook terecht voor klarinetten en fluiten, maar die staan niet zo prominent opgesteld, de winkel richt zich in de eerste plaats op de veeleisende saxofonist. Ik was er op een zaterdagnamiddag en alle ‘probeerkamertjes’ waren snel bezet.

Ik sloeg een praatje met de man die aan het eind van de winkelruimte. Hij stond mij zeer vriendelijk te woord en vertelde me dat ze al een tiental jaar in Londen actief zijn, maar dat hun hoofdkantoor (én webshop) zich in Sussex bevindt. Daar zit alle saxofoonvoorraad van het bedrijf. Dus daar is de keuze nog iets groter. Maar mits afspraken, laat je een soprillo uit de stock komen om even uit te proberen in de Londense winkel.

Wat me ook opviel is dat er een paar Selmer Mark VI saxofoons tussen de nieuwe saxofoons stonden. Dit zijn zeer gegeerde ‘vintage’ instrumenten. Het zijn instrumenten van muzikanten en klanten die daar in consignatie staan, je kan ze uitproberen en kopen. Of er nog iets aan de prijs te doen is, kwam ik niet te weten, gezien ik enkel de sfeer was komen opsnuiven en ik er buiten een leuke T-shirt niets heb gekocht.

Ik kreeg wat meer uitleg over de prijsrange van de gebogen soprano saxofoons: dat start met hun eigen merk (gemaakt in China), gaat dan over naar merken uit Taiwan (al dan niet geassembleerd in Europa), om over te gaan in de meer gesettelde merken als Yanagisawa en Rampone & Cazzani. Toch wel een uitgebreide keuze. Leuk was ook om te horen dat Jan Garbarek ooit een saxofoon heeft gekocht bij Sax.co.uk, zo wist de man achter de infobalie mij te vertellen. Dat dergelijke artiesten in de shop komen vonden ze leuk, dat de man ook echt een saxofoon kocht, hadden ze niet verwacht. Op mijn vraag of er nog grote namen over de vloer kwamen noemde men: Courtney Pine.

Je hebt in de winkel ook een rek met saxoonpartituren en boeken, een muur vol met accessoires en mondstukken. Heel leuk vond ik dat ze ook een hoekje met de elektronische saxofoons (winddrivers – digital wind instruments) hadden gemaakt: 2 Roland aerophones, 1 Akai EWI 5000 en één Aodyo Sylphyo! Je kan de instrumenten aansluiten op een mengtafel en uitproberen. Best uniek om dit in een instrumentenwinkel te zien.

Eigenlijk heb je in deze winkel het hele assortiment waaruit een amateursaxofonist tot de serieuze professional wil kiezen. Je kan er ook terecht voor herstellingen.

Eigenlijk gaat het sax.co.uk voor de wind, ware het niet dat ze bang afwachten welk effect de brexit op hun webverkoop zal hebben? Als je saxofonist bent en in Londen bent, moet je zeker eens gaan kijken, deze winkel is uniek in Europa qua assortiment in de winkel.