Ik was saxofonist Philippe Venneman totaal vergeten en het was puur per toeval dat ik hem weer op het spoor kwam… dankzij een compilatie van SDBAN: Harde Smart, Flemish and Dutch Grooves from the 70’s. Daar ontdekte ik ‘Gemengd Gevoel‘, een instrumentale track van een LP van Herman Debruycker, met de tenorsax van Philippe Venneman. Duidelijk in één take opgenomen, maar wel boeiend saxwerk, duidelijk geïnspireerd door Stan Getz, maar toch met een andere eigenheid? Ik had die naam ooit gehoord, ik wist dat er ooit muziek van hem was, maar ik was die totaal uit het oog verloren. Tijd voor wat opzoekingswerk… Daar gaat dit blogbericht over.

De eerste plek waar ik terecht kwam in mijn opzoeking was de blog van Ronny De Schepper: dagelijks iets degelijks, met een blogbericht over de saxofonist: Philippe Venneman (1947-1993) (blogbericht gepubliceerd op 8.5.2018). Hier zag ik in één oogopslag dat er wel degelijk een grondige reden was dat ik nog weinig over Phillippe Venneman had gehoord, hij overleed al in 1993 (26 jaar geleden) in een auto-ongeluk. Omdat Venneman (nog) geen Wikipediapagina heeft, was dit wel een goede bron van informatie over zijn activiteiten en zijn werk.

Philippe Venneman is vooral gekend door de jazzgroep Jazz Circle, een groep opgericht door pianist Tars Lootens. Jazz Circle was vrij populair in de jaren tachtig. In 1982 verscheen hun LP ‘Sun Games‘, veel later verscheen Sun Games ook op CD. Via Discogs kocht ik een tweedehands exemplaar.

Venneman deed ook sessiewerk voor o.a. The Machines en Wim De Craene.

Ik ontdekte ook op Youtube volgend BRT tv-optreden in So What uit 1983:

 

Voor de volledigheid voeg ik hier de links toe naar de andere 6 delen van het tv-optreden (ook deze met Didier Lockwood):

Deze BRT-opnames geven toch al een goed beeld van wie Philippe Venneman was als tenor- en sopraansaxofonist.

Na nog wat verder zoeken naar foto’s stootte ik op foto’s van zijn grafzerk. Philippe Venneman ligt begraven op het kerkhof van Wondelgem. Als ik eens in de buurt ben, zal ik zijn graf eens een bezoekje brengen.

Het leven van een saxofonist… kan zo voorbij zijn. Tijd om de CD ‘Sun Games’ noch eens in de speler te stoppen. Of wie wil streamen, kan dat op: